from me to you...

Monday, June 05, 2006

David Daniel's dedication


Min første erfaring med å være gudmor og fadder. Gemma og Inges lille skjønne David Daniel ble velsignet på fillipinsk vis.

De kaller det "dedication". Barnet "gis" tilbake til Gud, et tegn på at han bare er til låns, og at foreldre og faddere vil gjøre sitt for å la ham bli kjent med Jesus. Symbolikken i navnet er viktig på fillipinene. David betyr "den elskede". Daniel betyr "dom". Navnet viser kombinasjonen av Guds styrke - rettferdigheten - og Hans mykhet og kjærlige karakter. Oppfordringen fra pastoren var "la ditt navn være ditt liv!"

Jeg har sjekket opp betydningen av mitt eget navn. Åse er veldig greit, det betyr gudommelig eller gudelig - et flott navn for en dronning som meg... ;-) Litt verre er det med Marie, som er en avledning av de greske navnene på Bibelens Maria og Miriam. Betydningen er ikke sikker, men to av teoriene går faktisk på at det betyr "sjø av bitterhet" eller ""opprørsk". Jeg får ikke akkurat lyst til å la disse navnene være mitt liv... Da liker jeg bedre teorien om at navnet er avledet av de egyptiske ordene mry, som betyr "elsket" eller mr, som betyr "kjærlighet".

Hva betyr ditt navn? Sjekk det ut for eksempel her


3 Comments:

At 3:28 AM, Blogger Gjermund said...

Hmmm...
Lurer på hva mitt navn betyr. I følge den websiden du henviste til, betyr det "no matches"... Hva nå det måtte bety...

Gjermund

 
At 6:33 AM, Blogger Åse-Marie said...

Tja... kanskje du skulle skjekke ut denne siden i stedet: http://www.dinbaby.com/felles/navneguiden?gclid=CPuw6ZS0yIUCFU0NQgodeC0Iyw

Her fortelles det at Gjermund betyr "spyd" eller "vern". :-)

 
At 3:35 PM, Blogger Gjermund said...

Hmmm...
Vet ikke helt om jeg vil gå rundt å hete "spyd"! Tror jeg går for løsningen med "vern" jeg, for det trenger jeg - vern mot meg selv!?! Så hviler jeg heller i vissheten om at "Herren er min hyrde" og "Han er mitt skjold og mitt vern". Der har du det! Jeg betyr "vern"!

Gjermund

 

Post a Comment

<< Home